Autobusy

Isuzu NOVO Citi Life

Tři malé autobusy Isuzu byly zařazeny v roce 2023 především pro obsluhu linek 902 a 906, které zajišťují provoz na mostě do Polabin s omezenou nosností.

Základní technické údaje  
Délka 7863 mm
Šířka       2435 mm
Výška     3184 mm
Rozvor   4259 mm
Maximální povolené zatížení přední nápravy    4255 kg
Maximální povolené zatížení zadní nápravy 6855 kg
Maximální povolená celková hmotnost vozidla 11110 kg
Výrobce  OTOMOTIV Turecko

 

SOR BN 9.5

Dva malé autobusy SOR byly zařazeny do provozu v roce 2023. Byly zakoupeny jako použité, ale po repasi u výrobce.

Základní technické údaje  
Délka      9600 mm
Šířka 2525 mm
Výška     2950 mm
Rozvor   4450 mm
Maximální povolené zatížení přední nápravy  5500 kg
Maximální povolené zatížení zadní nápravy  9500 kg
Výrobce  SOR Libchavy 

Ilustrační foto © Matěj Stach

Iveco Streetway 12M

Jeden autobus tohoto typu, původně předváděcí vozidlo výrobce z roku 2021, byl zařazen do provozu v roce 2023.

Základní technické údaje  
Délka      12000 mm
Šířka 2540 mm
Výška     3245mm
Rozvor   5900 mm
Maximální povolené zatížení přední nápravy  7245 kg
Maximální povolené zatížení zadní nápravy  11500 kg
Maximální povolená celková hmotnost vozidla  18745 kg
Výrobce  IVECO BUS

 

Iveco Urbanway 12M CNG

Jeden kus autobusu Urbanway s pohonem CNG byl zařazen v roce 2020 (bývalý předváděcí autobus výrobce), další tři nové potom vyjely na linky v roce 2021.

Základní technické údaje  
Délka      12000 mm
Šířka 2500 mm
Výška     3299 mm
Rozvor   6120 mm
Maximální povolené zatížení přední nápravy  7245 kg
Maximální povolené zatížení zadní nápravy  11500 kg
Maximální povolená celková hmotnost vozidla 18745 kg
Výrobce  IVECO BUS

 

Iveco Urbanway 12M

V letech 2016 - 2024 bylo postupně zařazeno 27 kusů těchto autobusů. Všechny vozy jsou stále v provozu. 

Toto vozidlo používá unikátní technologii IVECO HI-SCR a nové motory Euro VI na zcela přepracované platformě, která v sobě spojuje výhody větší robustnosti a výrazného snížení hmotnosti. Každý detail URBANWAY směřuje k optimalizaci provozních nákladů, od efektivity a cenové přístupnosti motorů, až po karoserii a zjednodušení vlastní údržby vozu.

Koncová světla jsou zaintegrována do karoserie, která je přirozeně chrání v případě nárazu. Mlhová světla s funkcí cornering lights zajišťují lepší viditelnost v zatáčkách a při náročných manévrech.

Mnohem prostornější interiér a vlídný prostor vytvářejí z autobusu řady Euro VI nový standard v rámci veřejné dopravy. Hnací soustavy s technologií Hi-SCR jsou kompaktní a obojí uložení, jak příčné, tak podélné, nabízí různé uspořádání sedadel bez nutnosti kompromisů. Nové umístění prostředních dveří, které byly posunuty směrem dozadu, navíc poskytuje cestujícím pohodlný nástup a dostatek místa v části se sníženou podlahou. Pohodlí nových sedadel a atraktivní vzhled LED osvětlení dotvářejí podmínky pro pohodlnou jízdu.

Vysoce kvalitní klimatizace se speciálními vzduchovými výdechy a vzduchovými clonami u dveří umožňuje zvýšit proudění vzduchu až o 50 % a vytváří tak dokonalé prostředí pro cestování. Široký výběr volitelných prvků, jako je tónované osvětlení, materiál a barva sedadel a bočních panelů na přání zákazníka, zlepšuje vnímání stylu a péči o cestující.

Prostor pro řidiče byl navržen v souladu s normou EBSF (European Bus System of the Future), je zcela inovativní a ergonomicky uspořádaný. Vyvýšená poloha je mezi řidiči velice oblíbená pro lepší přehled na větší vzdálenosti, přičemž řidič zaujímá vhodnou pozici pro vítání cestujících na palubě vozidla.

Hlavní technické údaje
Délka 12 000 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 066 mm
Rozvor 6 120 mm
Přední / zadní převis 2 710 / 3 170 mm
Rozchod kol vpředu / vzadu 2 087 / 1 870 mm
Vnitřní výška vpředu / vzadu 2 378 mm
Nástupní výška předních / středních / zadních dveří 320 / 330 / 340 mm
Nástupní šířka předních / středních / zadních dveří 1 200 mm
Vnější obrysový poloměr zatáčení 10 785 mm
Vnější stopový poloměr zatáčení 9 000 mm
Úhel nájezdu vpředu / vzadu 7° / 7°
GVW* (max. povolená celková hmotnost vozidla) 19 000 kg
Maximální povolené zatížení přední nápravy 7 500 kg
Maximální povolené zatížení zadní nápravy 13 000 kg

Iveco Crossway LE

V roce 2015 bylo jako náhrada nejstarších autobusů zakoupeno pět kusů autobusů Iveco Crossway LE. Další jeden kus byl potom zařazen v roce 2022.

Hlavní technické údaje
Délka 12 050 mm
Šířka 2 550 mm
Maximální výška 3 230 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 7 200 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 12 500 kg
Nástupní výška u předních dveří 320 mm
Nástupní výška u středních a zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 31
Počet míst k stání 65 (dle výbavy)

Iveco Irisbus Citelis CNG

V letech 2009 - 2014 bylo zakoupeno 22 kusů autobusů Citelis s motory poháněnými stlačeným zemním plynem CNG. Kromě čtyř kusů jsou ostatní stále v provozu.

Hlavní technické údaje
Délka 11 990 mm
Šířka 2 500 mm
Maximální výška 2 979 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
Nástupní výška u předních dveří 320 mm
Nástupní výška u středních a zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 28 až 32
Počet míst k stání 65 (dle výbavy)

 

Iveco Irisbus Citelis

Na podzim roku 2007 byly dodány dva nízkopodlažní autobusy Iveco Irisbus Citelis 12M. Do provozu byly zařazeny po montáži odbavovacího systému na začátku roku 2008. Další dva vozy byly dodány v roce 2008. V provozu jsou ještě tři kusy.

Hlavní technické údaje
Délka 11 990 mm
Šířka 2 500 mm
Maximální výška 2 979 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
Nástupní výška u předních dveří 320 mm
Nástupní výška u středních a zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 28 až 32
Počet míst k stání 65 (dle výbavy)

Pohonná jednotka

Motor Iveco Cursor 8 (EURO 4)
Maximální výkon 180 kW při 1 850 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 ot/min
Automatická převodovka Voith

Karosa/Renault/Irisbus Citybus

Prvním a nejrozšířenějším nízkopodlažním typem autobusu používaným v Pardubicích je vozidlo původně vyvinuté firmou Renault pod názvem Agora. Od roku 1998 byl tento autobus dodáván Karosou Vysoké Mýto pod označením Renault Karosa City B.PS09B4, od roku 2003 pak pod značkou Irisbus City B.PS09D1. Postupně jsme do provozu zařadili 36 autobusů. Díky tomuto množství jsme mohli zavést garanci nízkopodlažních spojů na autobusových linkách MHD. V roce 2023 je v provozu méně než deset posledních vozů.

Hlavní technické údaje
Délka 11 990 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 2 979 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
Pohotovostní hmotnost 11 200 kg
Nástupní výška u předních a zadních dveří 320 mm
Nástupní výška u zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 30+1
Počet míst k stání 69

Karosa B930-950

Autobusů řady B931, což je výrazně modernizovaná původní řada B730, bylo do Pardubic dodáno pouze šest kusů v roce 1997. Od roku 2012 jsou tyto autobusy již mimo provoz. V letech 2006 a 2007 k nim přibylo 10 kusů inovovaných autobusů typu B951.1713, poslední byly vyřazeny v létě roku 2024.

Hlavní technické údaje (B951E)
Délka 11 320 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 165 mm
Celková hmotnost 17 800 kg
Pohotovostní hmotnost 10 200 kg
Nejmenší světlá výška 200 mm
Počet míst k sezení 31+1
Počet míst k stání 68

Pohonná jednotka

Motor IVECO Cursor 8 (EURO 3)
Maximální výkon 180 kW při 2 050 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 - 1 500 ot/min
Převodovka Voith D 851.3E – třístupňová, plně automatická s vestavěným hydraulickým retardérem

Další typy autobusů

V minulosti používal dopravní podnik v MHD především autobusy Škoda, později Karosa. Jednalo se o typy 706 RO, 706 RTO a ŠM 11. Kromě ojedinělých dalších typů (například prototyp kloubového autobusu ŠMK 11) je důležitý provoz kloubových autobusů Ikarus 280. Těch bylo do Pardubic dodáno v letech 1980-1990 celkem 18. Všechny byly vyřazeny v roce 1992 a předány do DP Praha.

Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .

Seznam vozidel

Číslo Typ Rok výroby Poznámka
15 Isuzu NOVO Citi Life 2023 nízkopodlažní / klimatizace
16 Isuzu NOVO Citi Life 2023 nízkopodlažní / klimatizace
17 Isuzu NOVO Citi Life 2023 nízkopodlažní / klimatizace
21 SOR BN 9.5 2013 nízkopodlažní / klimatizace / zařazen 2023 po GO u výrobce
22 SOR BN 9.5 2013 nízkopodlažní / klimatizace / zařazen 2023 po GO u výrobce
63 Iveco Crossway LE 2015 nízkopodlažní / klimatizace
64 Iveco Crossway LE 2015 nízkopodlažní / klimatizace
65 Iveco Crossway LE 2015 nízkopodlažní / klimatizace
66 Iveco Crossway LE 2015 nízkopodlažní / klimatizace
67 Iveco Crossway LE 2015 nízkopodlažní / klimatizace
68 Iveco Crossway LE 2022 nízkopodlažní / klimatizace
100 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
101 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
102 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
103 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
104 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
105 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
106 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
107 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
108 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
109 Iveco Urbanway 12M 2019 nízkopodlažní / klimatizace
110 Iveco Urbanway 12M 2021 nízkopodlažní / klimatizace
111 Iveco Urbanway 12M 2021 nízkopodlažní / klimatizace
112 Iveco Urbanway 12M 2021 nízkopodlažní / klimatizace
113 Iveco Urbanway 12M 2021 nízkopodlažní / klimatizace
114 Iveco Urbanway 12M 2021 nízkopodlažní / klimatizace
115 Iveco Urbanway 12M 2024 nízkopodlažní / klimatizace
116 Iveco Urbanway 12M 2024 nízkopodlažní / klimatizace
117 Iveco Urbanway 12M 2024 nízkopodlažní / klimatizace
118 Iveco Urbanway 12M 2024 nízkopodlažní / klimatizace
119 Iveco Urbanway 12M 2024 nízkopodlažní / klimatizace
120 Iveco Urbanway 12M 2024 nízkopodlažní / klimatizace
187 Iveco Urbanway 12M 2016 nízkopodlažní / klimatizace
188 Iveco Urbanway 12M 2016 nízkopodlažní / klimatizace
189 Iveco Urbanway 12M 2017 nízkopodlažní / klimatizace
190 Iveco Urbanway 12M 2017 nízkopodlažní / klimatizace
191 Iveco Urbanway 12M 2017 nízkopodlažní / klimatizace
192 Iveco Urbanway 12M 2017 nízkopodlažní / klimatizace
160 Karosa/Renault/Irisbus Citybus 2000 nízkopodlažní
173 Karosa/Renault/Irisbus Citybus 2003 nízkopodlažní
178 Karosa/Renault/Irisbus Citybus 2005 nízkopodlažní
180 Karosa/Renault/Irisbus Citybus 2005 nízkopodlažní
181 Karosa/Renault/Irisbus Citybus 2005 nízkopodlažní
183 Iveco Irisbus Citelis 2008 nízkopodlažní
185 Iveco Irisbus Citelis 2008 nízkopodlažní
186 Iveco Irisbus Citelis 2008 nízkopodlažní
199 Iveco Streetway 12M 2021 nízkopodlažní / klimatizace / zařazen 2023
205 Iveco Irisbus Citelis CNG 2009 nízkopodlažní
206 Iveco Irisbus Citelis CNG 2009 nízkopodlažní
207 Iveco Irisbus Citelis CNG 2009 nízkopodlažní
208 Iveco Irisbus Citelis CNG 2010 nízkopodlažní
209 Iveco Irisbus Citelis CNG 2010 nízkopodlažní
210 Iveco Irisbus Citelis CNG 2010 nízkopodlažní
211 Iveco Irisbus Citelis CNG 2010 nízkopodlažní
213 Iveco Irisbus Citelis CNG 2010 nízkopodlažní
214 Iveco Irisbus Citelis CNG 2011 nízkopodlažní
215 Iveco Irisbus Citelis CNG 2011 nízkopodlažní
216 Iveco Irisbus Citelis CNG 2011 nízkopodlažní
217 Iveco Irisbus Citelis CNG 2011 nízkopodlažní
218 Iveco Irisbus Citelis CNG 2011 nízkopodlažní
219 Iveco Irisbus Citelis CNG 2011 nízkopodlažní
220 Iveco Irisbus Citelis CNG 2014 nízkopodlažní
221 Iveco Irisbus Citelis CNG 2014 nízkopodlažní
222 Iveco Urbanway 12M CNG 2020 nízkopodlažní / klimatizace
223 Iveco Urbanway 12M CNG 2021 nízkopodlažní / klimatizace
224 Iveco Urbanway 12M CNG 2021 nízkopodlažní / klimatizace
225 Iveco Urbanway 12M CNG 2021 nízkopodlažní / klimatizace
Icons made by Freepik from www.flaticon.com